به گزارش قدس آنلاین ، سالهاست با وجود اضافهشدن اتوبوسهای مدرن به اتوبوسرانی مشهد که دارای تابلوهای LED برای نمایش شماره خطوط هستند، همچنان شماره خطوط به روش ستنی و با استفاده از کلیشه و رنگ بر روی اتوبوسها نمایش داده میشود.
همچنین در برخی موارد در سطح شهر با اتوبوسهای به اصطلاح «کمکی» مواجه میشویم که در خطوط دیگری فعالیت کرده و شماره خط اتوبوس با مسیر طی شده متفاوت است و مسیر طی شده با یک برگه بر روی اتوبوس نوشته میشود.
موارد ترکیبی نیز وجود دارد که تابلو LED یک چیز، کلیشه و رنگ یک خط و برگه خط کمکی یک خط دیگر را نمایش میدهد. مواردی که میتواند سبب سردرگمی مسافران مشهدی و همچنین زائران و گردشگرانی شود که از اتوبوسرانی استفاده میکنند.
بر این اساس، چرایی این موضوع و امکان رفع نواقص و بهبود شرایط نامنویسی شماره خطوط اتوبوسها را از اتوبوسرانی جویا شدیم.
در این خصوص عباس اتحادی، سخنگوی سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد، در گفتوگو با خبرنگار ایسنا- منطقه خراسان، اظهار کرد: ما مشکل خاصی در این حوزه نمیبینیم و تاکنون مشکلی به ما گزارش نشده است.
وی در تشریح شیوه تابلونویسی خطوط اتوبوسرانی از گذشته تا حال، ادامه داد: عمده اتوبوسهای ما تابلوهای الکترونیکی (LED) ندارند و بر این اساس از کلیشه و رنگ که هم دوام بیشتری دارد و هم در روز و شب دید مناسبی برای شهروندان دارد با استفاده از زخیمترین فونت فارسی که «تیتر» است این عمل انجام میشود.
اتحادی تصریح کرد: به جز ابتدا و انتهای مسیر خط یکی از مسیرهای اصلی که توسط اتوبوس طی میشود، برای سهولت شناسایی بهتر مسافران، مسیر اصلی خط نیز برای شهروندان بر روی اتوبوس تابلونویسی میشود. همچنین در حال حاضر تابلونویسیها در سه قسمت جلو، بالای در وسط و عقب اتوبوس برنامهریزی شده است.
وی خاطرنشان کرد: از طرفی اتوبوسهای جدید که دارای تابلوهای الکترونیکی (LED) هستند برنامه شماره خط از شرکت سازنده دریافت شده و اجرا خواهد شد.
سخنگوی سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد با اشاره به وضعیت اتوبوسهای «کمکی»، عنوان کرد: اتوبوسی که به عنوان کمکی در خط دیگری جایگزین میشود، به دلیل اینکه این جابهجایی به صورت موقت است، این موضوع را با نصب کاغذ به مردم اطلاعرسانی میشود. یک کاغذ در جلوی اتوبوس و یک کاغد در مجاورت دَر عقب اتوبوس اطلاعرسانی میشود تا شماره اتوبوس توسط مسافران شناسایی شود.
وی افزود: در اتوبوسهایی که تابلو الکترونیک (LED) دارند هنگامی که در خطوط جابهجا میشوند، برای اینکه شماره تابلو آنها اصلاح شود باید به تعمیرگاهها مراجعه کنند و با صرف یک پروسه چندساعته و در نهایت شاید یک روز زمان میبرد که اتوبوس از خط خارج شود به تعمیرگاه مراجعه کند و تابلو الکترونیک (LED) آن بهروزرسانی شده و به خط برگردد، با این وجود امکان دارد تعداد محدودی از ناوگان که توسط کلیشه و رنگ نامنویسی میشود برای مدت کوتاهی از برگه استفاده کنند که شماره خط این اتوبوسها نیز در مدت کوتاهی اصلاح خواهد شد.
اتحادی در خصوص چرایی استفاده نکردن از تابلو الکترونیکی بسیاری از اتوبوسهای دارای تابلو الکترونیکی، بیان کرد: تعدادی اتوبوس اسکانیا که در سالهای گذشته خریداری شدهاند تابلو LED دارند، اما تابلوهای این اتوبوسها در اثر استهلاک از کار افتاده و هزینه تعمیر و جاگیزینی این تابلوها بالا بوده و صرفه اقتصادی ندارد و به جای اینکه هزینه زیادی را صرف تعمیر و نگهداری این تابلوها کنیم میتوان با این هزینه کارهای مفیدتری انجام داد.
وی ادامه داد: از سوی دیگر تعدادی از اتوبوسهای جدید که LED هم دارند تابلونویسی شدهاند که دلیل آن این بود که تعدادی از شهروندان انتقادی داشتند که چون مسیر خط بر روی این تابلوهای به صورت روان حرکت میکند، گاهی اوقات شهروندی که داخل ایستگاه ایستاده نمیتواند تابلو روان را بخواند و این مشکلاتی را ایجاد میکند.
سخنگوی سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد با بیان اینکه «این موضوع در حال بررسی است که اگر امکان دارد، بتوانیم نوشته روی تابلوهای الکترونیکی را ثابت کنیم»، تصریح کرد: البته دلیل روانشدن تابلوهای LED تعداد زیاد کلمات مسیرهای خطوط است و تابلو به صورت هوشمند هنگامی که تمامی کلمات در کادر جا نشود آن را به صورت روان نمایش میدهد.
وی خاطرنشان کرد: از طرفی با توجه به خطوط مختلف و برای جلوگیری از سردرگمی مسافران یکی از مسیرهای اصلی را هم علاوه بر مسیر انتهایی و ابتدایی بر روی تابلوهای خطوط درج میکنیم که به همین دلیل تابلو LED به صورت خودکار روان نوشته میشود.
اتحادی افزود: بر این اساس این اعلام را به کارشناسان کرده کردهایم که در صورت امکان راهکاری اندیشیده شود که برای اتوبوسهای جدید که دارای تابلوهای الکترونیکی هستند بتوان شماره خط را صورت ثابت نمایش داد. اگر این حروف ثابت شود دیگر نیازی به کلیشه و رنگ نیست که دوگانگی و منظر نامناسبی را بر روی اتوبوس ایجاد کند.
وی اضافه کرد: با این وجود، اما اگر این موضوع برای ما مسجل شود که امکان درج خطوط اتوبوس به صورت ثابت و غیر روان بر روی تابوهای الکترونیکی وجود ندارد ملزم هستیم که در راستای رضایتمندی مردم با کلیشه و رنگ اقدام کنیم.
انتهای پیام
نظر شما